torstai 29. syyskuuta 2011

Tyhjin käsin päiväkotiin?

Kävin juuri vessassa. Oikein isommalla asialla. En varsinaisesta toimituksesta häveliäisyyssyistä kerro enempää. (Työpaikalla muuten yksi Janne kertoo yleensä isoon ääneen, kun hän aikoo mennä vessaan. Se on noloa. Sama mies lähettää niitä teflon- ja aavekakkajuttuja sähköpostissa. On siinäkin miehessä varmaan vaimolla kestämistä. Tai siis muijalla, niinkuin Janne sanoo.)

Vessapaperirullasta loppui paperi. Se ei tullut yllätyksenä, sillä osasin sen arvioida jo vessaan mennessäni. Yleensä minulla menee suunnilleen kaksitoista (4x3) palaa paperia yhdellä käynnillä. Olin heti näkevinäni, että ehkä kymmenen tai yksitoista on enää jäljellä. Se riitti kuitenkin minulle tällä kertaa. (Vessapaperin loppumisesta tuli mieleen: Olin lapsena, siinä kymmenen korvilla, tuttavaperheessä yötä. Sitten aamulla menin vessaan, ja huomasin tyhjän paperirullahylsyn vasta liian myöhään. Nolotti. Onneksi minulla oli jo pienenä kantava ääni. Siitäkin selvittiin.)

Nyt siis huomasin tyhjän hylsyn sopivassa vaiheessa, kun en sitä enää tarvinnut. Ja kiinnitinpä huomiotakin, sillä se oli erilainen. Kyllä: ei ollut perinteinen harmaa. Siinä luki (tai lukee, sillä otin sen vessasta mukaan tähän koneen ääreen), että "Du kan spola ned mig i toaletten." Enhän minä toki sitä vielä ymmärtänyt, mutta löytyihän sama teksti suomeksikin: "Voit huuhtoa minut alas WC:stä."

Minusta tämä ei ole lainkaan hyvä kehitys. Jos minä alan huuhtoa nuo hylsyt alas pöntöstä, millä silloin askartelevat päiväkodin lapset? Aina on päiväkodin tädit olleet tyytyväisiä, kun olen vienyt meidän perheen hylsyt niille. Täytynee vaihtaa vessapaperimerkkiä. Tuota olemmekin jo käyttäneet yli kuusi vuotta. Pakko sitä on vaihtaa. Muuten on niin noloa tyhjin käsin mennä sinne päiväkotiin, ilman mitään askarteluviemisiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti