maanantai 17. marraskuuta 2008

Kipeä huomautus

Tänään olin normaalisti töissä, ja aivan yhtä normaalisti kahvitunnilla taukohuoneessa tai paremminkin taukotilassa. Siis silloin kun tämä tapahtui.

Työpaikan naiset keskustelivat jostain terveysjutusta keskenään. Niitä naisia oli paikalla kolme. Määrällä ei sinänsä tosin ole tässä merkitystä. Jotenkin siinä istuessa ja lehteä lukiessa tajusin, että mainitsi joku minutkin siinä keskustelussa. Se varmaan oli tarkoitettu aivan viattomaksi huomautukseksi, mutta se kuitenkin vähän koski. Heidän puheensa käsitteli minun keskivartaloani. Siis jotenkin ikäänkuin sivumennen sanoivat, että näkyy se ikä jo Tommillakin. Tarkensivat vielä: "Tuossa vyön yläpuolella."

Kyllähän minä sen itsekin olen tiennyt, etten enää ihan kaikkia mallin mittoja täytä. Mutta onko siitä pakko noinkin julkisella paikalla muiden huomautella? Minusta ei. Keskustelisivat makkaroistani vaikka nurkan tai selän takana... Minä kuitenkin maltoin mieleni, enkä yhtään heidän puheidensa ja kehojensa ristiriitaa sen kummemmin alkanut siinä selvittää.

Tuli siinä sellainen tasa-arvokysymyskin mieleen, että olisiko minulla ollut edes oikeutta heidän vikojaan samalla tavalla tuoda esille. Onko tämäkin niitä asioita, joita naiset vain saavat tehdä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti