keskiviikko 5. marraskuuta 2008

Siniset villasukat kutittavat eniten

Havaitsin eilen iltapalalla ollessani merkillisen ilmiön. Vertailimme tuttavani Eeron kanssa pukeutumistamme ja tuntemuksiamme. Eerolla oli päällään tummat vaimonsa kutomat villasukat ja minulla perinteiseen tapaan nämä siniset, jotka olen saanut lahjaksi, enkä kuolllaksenikaan muista, että keneltä.

Eero kuvaili oloaan mukavaksi ja lämpimäksi. Varpaita ei paleltanut, mutta ei myöskään hiostanut liikaa. Jalka tuntui Eeron mukaan jotenkin omalta siellä sukan sisällä. Minulla puolestani jalka hikosi ja hikosi. Lämmin höyry tunki lähes vieraan (Eeron) nenään ja tuntui lähes myös minun nenässäni. Jalka kutisi vietävästi. Tuntui kuin pienet madot olisivat vaellelleet siellä edestakaisin kirppujen pitäessä niille lampuilla valoa.

Eero ja minä, teorian miehiä molemmat, päättelimme, että kutina ja lämpö johtuvat sukan väristä. Molemmat sukat olivat kudotut Nalle-langalla langan paksuudesta päätellen. Tämä oli yllättävä hypoteesi, joka osoittautui vieläpä todeksi. Todistimme asian siten, että vaihdoimme sukkia puolijaloittain keskenämme. Eero laittoi vasempaan jalkaansa minun sukkani ja minä hänen sukkansa omaan vasempaan jalkaani. Kutina oli tiessään. Vain oikean jalan sininen sukka kutitutti jalkaa. Eerolla puolestaan vasenta jalkaa kutitti. Hypoteesimme oli oikea.

Ihmettelen vieläkin, miksi langan väri vaikuttaa kutittavuuteen. Tämä oli varsin outoa näinkin fiksulle miehelle kuin minä ja niinkin fiksulle miehelle kuin Eero. Toivon, että tiedeyleisö ottaa asian tutkittavakseen pikimmiten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti